نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2993
-
الف
+

جشنواره «غذای اکو - جاده ابریشم» در زنجان آغاز شد

چهارمین جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم در زنجان آغاز به کار کرد.

چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو-جاده ابریشم شامگاه سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌(ثور) سال ۹۷، با حضور ۱۶ کشور، در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان آغاز به کار کرد.

مدیرکل کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در آیین گشایش این جشنواره، برگزاری جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم را فرصتی برای تعمیق مناسبات دوستانه و مشارکت برای صلح و دوستی بین کشورها برشمرد و گفت: رویکرد اصلی این جشنواره این است تا با چشیدن غذاهای کشورهای مختلف به تاریخ ملل گوناگون پی ببریم.

«یحیی رحمتی» افزود: بها دادن به فرهنگ و آداب، معرفی غذاهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم و ایجاد ارتباط متقابل فرهنگی، اجتماعی و تبادل گردشگری بین شهروندان کشورهای منطقه از دیگر اهداف عمده برگزاری جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم است.

«علی وقفچی» نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ایران نیز در این مراسم به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان زنجان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، ظرفیت‌های توریستی کشور بیش از پیش به جهانیان شناسانده شود.

«سید مرتضی خاتمی» یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران برگزاری جشنواره غذای اکو - جاده ابریشم را ابتکاری نشاط‌آفرین و موجب تحکیم مناسبات کشورهای منطقه خواند و گفت: با وجود ۶ دهه حیات سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو، مناسبات و همکاری کشورهای عضو در آن رضایت بخش نیست و لازم است ظرفیت‌های بالقوه در تحکیم مناسبات به فعلیت برسد.

نماینده وزارت امور خارجه ایران گفت: گردشگری علاوه بر منافع اقتصادی و توسعه‌ای برای جوامع میزبان، ابزاری بسیار مهم و مؤثر برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی است.

وی یادآور شد: تمدن کهن ایران اسلامی و تکثر اقوام و فرهنگ‌های مختلف، طی تاریخ به وحدتی وصف‌ناپذیر رسیده است و به‌عنوان سرمایه گران‌بها در دست مردم قرار دارد.

علیخانی افزود: اعلام حمایت وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در بیست و سومین نشست این سازمان در شهر دوشنبه تاجیکستان، یکی از رویدادهای مهم فرهنگی قلمداد می‌شود.

نماینده سازمان اکو در ایران گفت: زنجان از دیرباز گهواره فرهنگ و هنر بوده و این موضوع به سبب قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم غنای بیشتری یافته است.

وی افزود: جاده ابریشم قرن‌هاست که بزرگ‌ترین شبکه تجاری بین شرق و غرب را فراهم ساخته و از همین رو هم زنجان محل ایده آلی برای برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی است.

علاوه بر مسئولان و مدیران ارشد استان زنجان، سفیران کشورهای افغانستان، پاکستان، اندونزی و بلغارستان در ایران و شماری از اعضای سازمان اکو در آیین گشایش چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم شرکت داشتند.

سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization) موسوم به اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است.

کجارو گزارش داد: سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

ن ذ

نظر شما
ارسال نظر